Kültür-Sanat
Sanatın üretimsel yönünü gösteren sergi: “Tanımsız Hizmetler Bürosu (T.H.B.)”
  13 Nisan 2018 Cuma , 11:12
Sanatın üretimsel yönünü gösteren sergi: “Tanımsız Hizmetler Bürosu (T.H.B.)”
Salt Galata’da adını David Foster Wallace’ın 1996 tarihli “Infinite Jest” romanından alan “Tanımsız Hizmetler Bürosu (T.H.B.)” isimli sergi ziyarete açıldı.

15 Temmuz tarihine kadar sürecek sergi, sanatın dışında bir alandan başlayarak sanat üretimlerinin başka çevrelerde nasıl uygulamaya geçirildiğini ve ne gibi roller edindiğini araştırıyor. Sergideki projelerin ortak özelliği ise kapsayıcı bir tema yerine, yapım ve sunum süreçlerindeki her ayrıntı ve ilişkiye eşit düzeyde özen gösterilmesi. SALT’ın “Sohbetler” serisinin bu ilk sergisi, New York’taki SculptureCenter’ın küratörü Sohrab Mohebbi tarafından programlandı.

 

Zen, İran ve Konfüçyüs

Serginin amacı hakkında Uzakdoğu’nun Zen geleneği, İran’ın “adap kavramı” ve Konfüçyüs öğretileri örnek gösteriliyor. Şöyle ki, felsefe profesörü Yuriko Saito’ya göre Japon çay seremonisi, birtakım özgün araç gerecin kullanımından öte, bunların “tatami minderlerinin geometrik desenlerine uygun şekilde yerleştirilmesi”nden “bahçedeki taşların sıralanması”na, azami bir “estetik” deneyim için tasarlanması nedeniyle kayda değerdir. Benzer şekilde, İran araştırmaları ve karşılaştırmalı edebiyat profesörü Hamid Dabashi’nin “Fars’ın kitabi hümanizmi” olarak nitelediği adap kavramı da konuşma, cömertlik, muharebe kuralları, arkadaşlık, evlilik, bahçecilik, yeme içme, nevresim değiştirme, bir enstrüman çalma ya da yaşama ve ölme biçimleri gibi eylemlerle ilişkilidir. Ayrıca felsefe profesörü Liu Yuedi’nin Konfüçyüs öğretileri hakkındaki incelemesinde savunduğu üzere, “insan hayatının mahiyeti kadar çevrenin, yeryüzünün gelişimi için de en esaslı ilke estetik olmalı”dır. Bu bakımdan amaç, sanatı siyaseten iyileştirmek (ya da araçlarını yenilemek) değil, “hayattaki estetik unsurları etkinleştirmektir.”

 

Yorumlar
Kod: WTKZT